تبلیغات
یاشاسن نوجه ده (نوغدی) - خطبه امام جمعه خسروشهر در 92/03/03
یاشاسن نوجه ده (نوغدی)
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : علی اصغر علی جانی

بسمه تعالی

خطبه های نماز جمعه خسروشهر توسط امام جمعه حاج آقا ناصری

ابتدا خودم و نمازگزاران حاضر در نماز جمعه را به رعایت تقوای الهی توصیه میکنم و امیدوارم که تقوا را در همه امورات خود جدی بگیریم . براینکه تقوا موجب قبولی اعمالمان و حاصل سرمایه عمرمان می باشد . به سوی راهی که خداوند به ما نشان داده و ما را به آن تشویق نموده است حرکت کنیم. امید است که از افراد با تقوا باشیم. مجددا عرض میکنم «عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله» ای مومنان خدا، ای کسانی که در نماز جمعه حاضر شده اید تقوی را جدی بگیریم- خدا را به آبروی امیر المومنین قسم می دهم که ما را از افراد متقی قرار بدهد- چون که اعمال ما بواسطه تقوی قبول می شود« انما یتقبل الله من المتقین» . خداوند اعمال افراد با تقوا را مورد قبول قرار می دهد.- خدا وندا به آبروی اهل بیت و ائمه اطهار علیهم السلام ما را از افراد با تقوا قرار ده- هفته های پیش در مورد مشاغل حرام و در ادامه آن به مساله حرام که در آخر الزمان بیشتر نمود دارد از قبیل موسیقی، فسادو ... به صورت مختصرصحبت کردیم . البته ناگفته نماند که مسایلی از قبیل موسیقی و لهو لعب و فساد از ساحت شما نماز نمازگران به دور است. در رابطه با مساله حلال و حرام بحث زیادی خواهیم داشت برای اینکه حلال و حرام موجب قبولی یا رد اعمال ما میشود. خداوند در آیه « و ما هذه الدنیا الا لهو و لعب » میفرماید این دنیایی که شما بخاطر آن اینقدر حرص و طمع دارید لهو لعبی بیش نیست. همانطوریکه وقتی اسباب بازی را به کودک می دهند با آن سرگرم می شود. این دنیا هم برای انسان های کامل در حکم اسباب بازی است. و این طورهم نیست که هرکس که پول و دارایی و ملک زیادی داشته باشد در سعادت و خوشبختی کامل می باشد، بلکه مسئولیت و مشکلات وی زیاد می باشد.« فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب». سلمان فارسی هم وقتی کوله بارش را برداشت و به بالای کوه رفت سبکباری خود را در نداشتن مال و دارایی زیاد نشان داد. کسانی که تعلقات دنیوی کمتری داشته باشند زودتر و راحت تر به مقصد می رسند. کسانی که با حیا و آبرو و مال حلال و کسب روزی حلال و در زیر سایه دیانت زندگی می کنند عظمت بیشتری دارند و خداوند هم نسبت به چنین بندگانی افتخار می کند. البته نباید تصور کرد کسانی که پول و دارایی کمتری در این دنیا دارند در جهان آخرت هم مشکلات و مسایل زیادی خواهند داشت« ان الدارالاخره لهی الحیوان» دنیای اخرت دنیای زندگی و حیات است- اگر بدانند- در سوره منافقین آمده است« لا تلهکم اموالکم ولا اولادکم عن ذکر االله» یعنی ای کسانی که ایمان اورده اید اموال و دارایی و فرزندان، شما را از یاد خدا غافل نکند « و من یفعل ذلک فاولیک هم الخاسرون» هرکس چنین بکند در خسران و زیان می باشد. مبادا که پول و ثروت و تجارت شما را از یاد خدا غافل سازد. و از مسجد و نماز جماعت و نماز جمعه شما را دور سازد. و کسانی که سرگرم کارها و امورات دنیوی می شوند در خسران هستند.امام خمینی (ره) هنگام ورود به خاک ایران در هواپیما نماز می خوانند و به ذکر خدا مشغول می شود با آنکه می داند که ملت بزرگ انتظار او را می کشند و حکومت اسلامی تشکیل خواهد داد ولی همچنان با نفسی مطمئینه به یاد و ذکرخدا مشغول بود. مثالی را که در رابطه با صحبت مورچه با حضرت سلیمان (ع) نقل کرده ام نشانگراین است که خداوند متعال هم به یک موجود ریز و کوچک و هم به پیامبر به عنوان عقل کل توجه و عنایت دارد. مورچه از حضرت سلیمان سوال می کند با این همه تاج و تخت چرا بر روی زمین قدم میزنی چرا با باد حضرت جواب می دهدتو بگو میگوید« فمن اعتمد علی الدنیا،کانما اعتمد علی الریح» یعنی هرکس به دنیا اعتماد کند شبیه این است که به باد تکیه کند. پیامبر اکرم (ص) در مورد حلال و حرام به اباذر توصیه می کند« یا اباذر لا یکون الرجل من المتقین حتی یحاسب نفسه اشد من محاسبه الشریک شریکه» یا اباذر انسان نمی تواند از متقین باشد مگر اینکه نفس خود را مورد محاسبه قرار دهد حتی شدید تر از حساب و کتاب دو تا شریک . – آقایان، خانم ها ، جوانان توجه داشته باشید که نفس خود را مورد محاسبه قرار دهیم . پیامبر اکرم(ص) در ادامه وصیتش به اباذر می فرمایند «فیعلم من عین مطعمه و من عین مشربه» یعنی بداند که خوراک و نوشیدنی وی از کجا بدست می آید. « و من این ملبسه امن حلال ا من حرام » بداند که پوشش و لباسش از را حلال به دست می آید یااز راه حرام. واقعا هم اگر انسان به راه و روش بدست آوردن روزی و کسب درآمد خود توجه داشته باشد نه از یاد و ذکر خدا غفلت می کند و نه این همه مشکلات زیاد به وجود می آید. همین فرمایش پیامبر اکرم (ص) برنامه جامع و کاملی از زندگی سرشار از ایمان را به ما می دهد. همانطوریکه گفته شد قرآن می فرماید « انما یتقبل الله من المتقین» خداوند اعمال انسان های با تقوا را مورد قبول قرار می دهد و تقوا هم از طریق محاسبه و حساب و کتاب نفس میسر می شود اینکه از خود سوال کند که پوشاک و خوراک و دارایی من از چه راهی بدست می آید . پیامبر اکرم در روایتی دیگر نقل می کند« ترک دانق حرام احب الی الله تعالی من مئه حجه من مال الحلال» یعنی ترک کردن یک دانگ از حرام در نزد خداوند متعال بهتر از صد حج با مال حلال می باشد. در کتاب ستاره های فضیلت داستانی را از حالات ابوالعباس نقل می کند که بدین شرح است« ابنوعباس مریدی داشت که اهل مسجد و منبر بود به حلال و حرام خدا هم واقف بود. یک روز نزد ابو عباس آمد و میخواست خمس و زکاتش را پرداخت کند، ابو عباس به وی گفت که انها را ببر به اولین نیازمندی که در راه خود دیدی به او بده مرید به را افتاد و در میانه راه مرد نابینایی را دید که با لباس کهنه ومندرس ایستاده است ، مرید زکات خود را به وی بخشید چند روز بعد که از همان راه برمی گشت همان مرد را دید که به دوستش میگفت چند روز پیش همین جا یک نفر مقداری طلا به من داد و منم رفتم بیرون شهر به میگساری و شرابخواری پرداختم تا این صحبت را شنید رفت نزد ابوالعباس تا شرح ماجرا کند که شیخ اجازه نداد حرف بزند و مقداری پول و درهم به وی داد و گفت که اینها رو هم ببربه نیازمند و فقیری ببخش . اودر میانه را زنی را دید که به نظرش فقیر بود پول و درهم را به وی داد و با خودش گفت که باید دنبالش کنم تا ببینم که این زن چه کار می کند؟ زن فقیر به خرابه ای در اطراف شهر رفت و کبکی که در دستش بود بیرون انداخت. مرد جلوی زن را گرفت و از وی سوال کرد که راز و سر این کارت را به من بگو؟ زن جواب داد چون اصرار میکنید می گویم چند روزی است که من و بچه هایم گرسنه هستیم و نمی خواستم که به ذلت و خواری گدایی هم بیافتم به همین خاطر این کبک مرده و مردار را میخواستم ببرم و با بچه هایم بخورم که تو پول ودرهم آوردی و من راحت شدم. مرید با تعجب فراوان نزد ابوالعباس آمد و هر دو ماجرا را به شیخ تعریف کرد شیخ پاسخ داد که یقین بدان که وقتی که تو با ظالمان و ستمگران معامله می کنی عواید و درآمد آن به یک شخص نابینای نابکارو فاسد می رسد و آن پول و درآمدی که از راه حلال و با تلاش خود بدست می آید به یک زن نیازمند و فقیری می رسد که گرسنگی وی و بچه هایش را برطرف کند. این داستان نکات جالب و ارزنده ای دارد . پیامبر اکرم(ص) در روایتی دیگر از خدای عزوجل نقل می کند« من لم یبال من این کسبت الدنیا» یعنی هرکس نسبت به کسب مال دنیوی اهتمام نکند که از چه راهی بدست می آورد،«لم ایال یوم القیامه من ای ابواب النار ادخلته النار» یعنی من هم در روز قیامت از هر دری که بخواهم وارد آتش و جهنم می کنم. در دنیای معاصر بازار کسب وکار از حیله و مکر و فریب و کلاهبرداری پر شده است و در این حالت جایی برای دین و دیانت و ایمان باقی نمی ماند. باید به فکر آبادسازی آخرت خود باشیم . پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین در دنیا تعلقات مادی نداشتند، تنها فدک از پیامبر به امام علی (ع) رسیده بود که در این مورد هم امام (ع) می فرمایند وقتی که من رفتنی هستم و از این دنیا خواهم رفت فدک به چه کار من می آید؟« انما اعرضها بالتقوی لتاتی آمنه یوم الخوف الاکبر» یعنی نفسم را ورزش می دهم که در روز قیامت با امنیت کامل ظاهر شود. کسانی هستند که با اندک درآمد و پولی زندگی می کنند و در مقابل کسانی هم هستند با درآمد و ثروت کلان زندگی می کنند و کسانی هم هستند که تنها با یارانه های دولت به گذران زندگی خودشان می پردازند با این اوصاف صحبت از عدالت کار بیهوده ای است. این چه عدالتی است که یک شرکت،امورات سازمان یا اداره ای را برعهده می گیرد و با حقوق اندکی نیروی انسانی را استثمار می کند؟ این چه عدالتی است که رئیس یا مدیر یک بخش ماهیانه 40 میلیون تومان حقوق می گیرد؟ در این میان وقتی که با افراد فقیر و بیچاره و بیماری که خرج دارو و درمان خود را ندارد مواجه می شویم ناراحت و اندوهناک می شویم.

همان طوریکه میان شهادت با مرگ طبیعی از زمین تا آسمان فاصله دارد به همین ترتیب مال حلال هم با حرام تفاوت بسیاری دارد. و همینطورفرق عملی که به خاطر رضای پروردگار است با عملی که بخاطر رضای خدا نیست از زمین تا آسمان است. چون در روایات داریم که « حب الدنیا راس کل خطئیه» یعنی دوست داشتن دنیا در راس تمام گناهان است. دوست داشتن دنیا مقدمه دروغ گویی و فساد و حرام خواری و ... می باشد. حتما داستان خانم شطیته را در ارتباط با امام موسی کاظم (ع) شنیده اید. توسط محمد بن علی نیشابوری خمس خودشان نزد امام فرستادند ، و امام (ع) هم جواب همه سوالات را دادند و در این حال محمد بن علی نیشابوری مطمئن شد که امام حقیقی و واقعی امام موسی کاظم هستند. در این هنگام امام(ع) وقتی پارچه ای را که شطیته فرستاده بود را دید فرمود« ان الله لا یستحی من الحق» یعنی خداوند دررابطه با حق حیا نمی کند. به عبارت دیگر وسع شطیته فقط به همان پارچه می رسید ، امام(ع) فقط همان یک درهم و قطعه پارچه شطیته را گرفت و بقیه را قبول نکرد . در این هنگام مقداری هم پول به محمد بن علی نیشابوری داد و گفت که اینها را شطیته اهدا کن چون چند روز دیگر وی فوت خواهد کرد و من خودم بر شتیطه نماز میت خواهم خواند و وقتی مرا دیدی به کسی خبر نده که امام (ع) آمده است. و همه این اموال را به صاحبانشان برگردان. وقتی محمد بن علی به شهر بازگشتند متوجه شدند که همه مکر و فریب عبدالله افتح را خورده اند و همان وقت متوجه شد که چون امام(ع) فهمیده بودند که اینها افتحی مذهب شده اند، اموال شان را پس فرستادند. ولی در این میان شطیته همچنان به امام(ع) اعتقاد داشت و محمد نیشابوری هم هدایای امام را به شتیطه داد. وقتی که شتیطه از دنیا رفت محمد بن علی نیشابوری دید که امام (ع) سوار بر شتر امدند و بر شتیطه نماز خواندند و برگشتند موقع برگشتن به محمد بن علی نیشابوری فرمودند که به دوستان و شیعیان ما بگو من و امام بعد از من در هر جا که باشیم، برسر جنازه شیعیان خود حاضر می شویم. پس در امورات خود از خدا بترسید و تقوا پیشه کنید ودر زندگی خود آن را جدی بگیرید. امید است که خداوند ما رااز کسانی قرار دهد که به حلال و حرام واقف باشیم.


خطبه دوم

دوباره خودم و شما را رعایت تقوای الهی دعوت و شفارش می کنم و دوباره روایتی از پیامبر اکرم (ص) را یادآوری می کنم که فرمودند« ترک دانق حرام احبا الی الله تعالی من مئه حجه من مال الحلال» یعنی ترک کردن یک دانگ از حرام در نزد خداوند متعال بهتر از صد حج با مال حلال می باشد. بایستی توجه داشته باشیم که در گفتار و اعمال و کردار خود تقوا را در نظر داشته باشیم و امید است که از متقین باشیم.یکی از مناسبت های هفته ولادت حضرت علی (ع) می باشد.امام علی (ع) شخصیت بزرگی بود که دوست و دشمن به آن اعتراف کرده اند.ابن ابی الحدید درباره مقام امام علی(ع) می گوید که چگونه توصیف کنم کسی را که در جنگ صفین در بین آن همه تیر و کمان و شمشیر باز به نماز و یاد و ذکر خدا مشغول می شد؟ چگونه توصیف کنم کسی را که بین فامیل و خویش و قوم و دیگران تبعیض قایل نمی شد؟ کسی که در همه حال در پی برقراری عدالت بود؟ کسی که در کارهای خود فقط به رضای خدا فکر می کرد. حضرت علی(ع) در کعبه بدنیا آمده است« به کعبه ولایت، به مسجد شهادت» همه مسلمانان مدیون زحمات پیامبر اکرم و امام علی (ع) هستند این روز را به مقام معظم رهبری و شما و تمام مسلمانان تبریک عرض میکنم. – خدایا ما را از شیعیان واقعی امام علی (ع) قرار ده- با توجه به اینکه در ایام البیض هستیم ، مراسم اعتکاف در مسا جد جامع برگزار خواهد شد و افراد معتکف به مدت سه روز در مسجد به راز و نیاز با خدا می پردازند. تجربه نشان داده است که در مراسم اعتکاف از همه قشری از پیر و جوان و میانسال و خانم و آقا حضور دارند امید است که با قبولی طاعات و عباداتشان از آتش جهنم به دور باشند. اعتکاف در معنای لغوی یعنی « خود را در جایی محبوس کردن» و در اصطلاح شرعی هم یعنی اینکه « فرد معتکف سه روز را در مسجد بماند». توصیه می شود که از فیوضات این مراسم نهایت استفاده را بکنید حتی مراجع تقلید هم تاکید براین دارند که از مراسم معنوی اعتکاف بهره کامل را ببرید. در این میان؛ چند چیز برای افراد معتکف حرام می باشد: 1- اینکه در اموردینی بحث و جدل کنند بنحوی که بخواهند همدیگر را مغلوب کنند. 2- عطر زدن هم حرام می باشد،و فرقی بین شب و روز نیست. مناسبت بعدی سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر می باشد که همه ما باید این روز را گرامی بداریم و به یاد روز هایی که رزمندگان اسلام تلاش کردند تا خرمشهر را آزاد سازند شکر کنیم . در عملیات آزاد سازی خرمشهر تقریبا 6000 کیلومتر از اشغال خاک ایران را از دست صدام و بعثی ها گرفتند و این شکست بزرگی برای صدام بود چون برای فرماندهان اشغال کننده خرمشهر جوایز و پاداش زیادی در نظر گرفته بود که بعد از شکست رژیم بعثی به فرماندهان گفت که مرگ شما بهتر از این بود که خرمشهر را از دست دادید. همه مردم ، مسوولان، بازاریان، روحانیان همیشه باید حافظ و پاسدار خون شهدا و مجاهدتهای رزمندگان اسلام باشند و اگر این کار را نکنند خیانت می کنند. یکی از غواصان در حین عملیات تیر می خورند و به دوستش می گوید که سرم را زیر آب کن مبادا که ناله من موجب لو رفتن عملیات بشود. چنین کارهایی در تاریخ بی نظیر می باشد. باید توجه داشته باشیم که آزاد سازی خرمشهر معادلات جهانی را به هم زد. از این به بعد دشمنان فهمیدند که دیگر نمی توانند با ایران وارد جنگ شوند. همانطوریکه گفتیم شهادت با مرگ طبیعی زمین تا آسمان فرق دارد در این است. باکری ها، تجلایی ها، شفیع زاده ها و دیگر شهدا چگونه انتخاب شده بودند؟ ا ز زحمات وتلاش شورای محترم نگهبان که در تایید صلاحیت کاندیدا های ریاست جمهوری بصورت خالصانه و قاطعانه رفتار کردند و دشمنان ملت و کشورمان را مایوس نمودند نهایت تقدیر و تشکر را بکنیم. از طرف تمامی نمازگران اعلام می دارم که ما فقط مطیع فرمایشات مقام معظم رهبری هستیم و لاغیر. تمامی دشمنان انقلاب بدانند که تا جان در بدن داریم از مقام معظم رهبری حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد. همه ما نمازگزاران با خدا عهد و پیمان می بندیم که تا زنده ایم پشتیبان ولایت فقیه باشیم . در آینده نزدیک هم ان شاء الله خبرهای خوشی در مورد سوریه را خواهیم شنید.

سلام و صلوات به روان پاک شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی وروح پر فتوح امام امت (ره) وآرزوی سلامتی مقام معظم رهبر





نوع مطلب :
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد کج شدن تصاویر

کد کج شدن تصاویر

وب هکس

وب هکس

وب هکس

وب هکس

ابزار ذکر روز

وب هکس

پخش زنده حرم
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک